mandag den 19. december 2011

Kattetunger og Rasmus Seebach


I sidste uge var jeg hjemme hos min veninde Karin.
Hun havde bagt de lækreste småkager.
Så jeg måtte hjem og finde min Amo 3 bog frem,
for det var der fra Karin havde fundet opskriften.
Det er en nem og hurtig lavet dej.
Og de smager rigtig lækkert.
Men da jeg sagde til mine drenge, at der skulle revet appelsin i
var de bare alle tre så negative.
For jeg vidste!! sku` ude mærket godt, at de ikke kunne lide noget med orange og appelsin smag.
Men jeg var ligeglad!!  for alting, skal jo ikke kun handle om dem:-)
Så jeg satte mig for at bage dem alligevel.
De var da også kun lige blevet dyppet i chokoladen, så skulle de alligevel smage.
Og hvad endte det med, ja! de syntes bare de var vildt gode og måtte indrømme, at de var noget negative til at starte med.
Så nu ender det alligevel med, at jeg skal gemme dem lidt væk, ellers er de spist inden Juleaften:-)




Skønne Kattetunger.


225 gr hvedemel
100 gr ren rå marcipan
200 gr blødt smør/ margarine
90 gr sukker
Revet skal af 1 økologisk appelsin


Pynt:
Mørk overtræks chokolade.


1) Ælt marcipanen blød med smørret,.
    Tilsæt de andre ingredienser og ælt dejen til den samler sig.
2) Del dejen i 4 stykker og rul dem ud i stænger, der skæres i 16 lige store dele.

3) Rul stykkerne til kugler, som rulles tyndt ud på midten.
    Tryk enderne lidt flade med en paletkniv.
( Jeg lavede nogle af dem runde, de smager jo af det samme og det går lidt hurtigere:-)


4) Sæt kagerne på en bageplade beklædt med bagepapir.


Bagetid:
6-7 min midt i en 200 grader forvarmet ovn, til de er lysebrune ( varmluft 180 grader)


Når kagerne er bagt, dyppes de i smeltet chokolade.


Jeg brugte nougat på nogle af dem, som jeg bare lavede runde.
Og marabou mørk på kattetungerne ( prisen er det samme som overtræk´s chokolade, men smager bedre)


Imens jeg bagte hørte jeg cdén med Rasmus Seebach, hans nye cd er bare endnu bedre end den første.
Når jeg hører hans sange, er jeg bare helt væk og lytter bare til hans tekster, som rør mig dybt...
Jeg skruer op på fulde drøn og skåler med, som om jeg var 17 igen....

Hvad med jer er i Rasmus Seebach Fan??
Så får i lige en lille hilsen Her!











14 kommentarer:

  1. UHM... det er vist en opskrift, der lige skal prøves af. elsker bagværk med appelsin i.
    Er ikke vild med Rasmus Seebach. Der er lidt for meget ''uhuu'' over ham. Men min svigerdatter er dånende over ham :-)
    Godt vi er forskellige

    Hav en dejlig juleuge - og tak for nogle skønne opskrifter :-)

    SvarSlet
  2. Ja! det bliver du nødt til, den er super god.
    Det er jo det der uhuuu der er skønt:-)
    Han er bare så dejlig den mand.
    Har ønsket mig billet til hans koncert i Viborg og jeg håber den ligger under træet...

    Også dejlig Juleuge til dig.

    Knus Susi

    SvarSlet
  3. Nemlig Rasmus Seebach er god, men kunne da godt have tænkt mig, at se et billede af de spændende kager.

    SvarSlet
  4. åhh ja Rasmus han hitter også her speceilt lys i din lejlighed eller Nangijala, falder, jeg egentligt dem alle sammen.
    Sender dig lige en mail ang give awayen.
    knus Tine

    SvarSlet
  5. glemte jo lige at sige alle hans koncerter er udsolgt på sjælland og det har de været længe æv bæv..

    SvarSlet
  6. Jeg synes bestemt også Rasmus Seebach er god. Han er jo en hitmager ligesom far Tommy. Og så er han dejligt ydmyg og uden kvalmende stjernenykker. Dét kan jeg godt li'!
    Glædelig 19. December... *knus*

    SvarSlet
  7. Må indrømme at jeg ikke er den største fan, men han synger godt;-)
    Kunne godt lide hans far dog, når man kom på Bakken skulle vi altid ind og høre Tommy..:-)
    Er mere til soul og jazz men min ældste datter er lige så vild med ham som du..:-)

    Lyder lækre de kager, gemmer opskriften.

    hej fra Lisbeth

    SvarSlet
  8. Nej hvor lyder de lækre! Har selv amo3 og er helt ærgelig over at jeg ikke har set dem noget før, skal straks i gang.

    Og det bliver højst sandsynligt også med Rasmus i baggrunden, for har det præcis som dig :) Har af min kære kæreste, som samlet adventsgave, fået billetter til koncerten med ham her på Sjælland, så jeg ser frem til februar :)

    Rigtig dejlig jul til dig og dine!

    SvarSlet
  9. Marianne-

    Jeg havde lagt billederne ind ipå indlægget.
    Ved ikke lige hvad der er sket.
    Men nu er de der.

    Tine- Ja! jeg elsker også "Lys i din lejlighed".
    Men min favorit er helt sikkert
    "Mere end kærlighed"
    Min søster og hendes veninder skal til Frederiksværk i Gjethuset og se ham.
    Jeg håber så meget at der ligger en billet til mig under juletræet.


    Lisbeth-

    Ja1 er han lige så god som hans far.
    Ham holder jeg også meget af, han var mit store idol som helt ung.

    Lisbeth-

    Har besøgt ham mange gange på Bakken , det var altid så hyggeligt.
    Hvis du lytter til Rasmus´s cd er jeg sikker på du falder for ham:-)

    Bambis-

    Du må igang med at bage småkagerne, er sikker på du vil blive vild med dem.
    Heldige dig, håber du får en dejlig aften, sammen med Rasmus:-)

    Ha´en dejlig aften allesammen.

    Knus Susi

    SvarSlet
  10. MUMS de ser lækre ud - har også alle AMO´s bøger og der er mange gode ting i dem, men disse havde jeg ikke lagt mærke til! Rasmus S. er også lige mig, men lige nu hører jeg julemusik, når jeg sætte noget musik på! Knus fra Anne

    SvarSlet
  11. Haps, haps og Rasmus til mig:-) Er ved at indoktrinere ungerne til også at ku' li' ham, for faderen kan ikke. Så når han er ude af huset bliver der skruet op og danset i hele huset:-)
    Så ham forrige år til en open air koncert her i Næstved. Super oplevelse! Og på den nye cd er jeg ret glad for Nangijala!

    SvarSlet
  12. Anne O-

    Ja! det kunne være man skulle tage dem fra en ende af:-)
    Men denne opskrift kan du roligt bage, er sikker på de forsvinder som dug for solen.

    Jeg kan desværre ikke kommentere inde ved dig.
    Det er bare træls...

    Stine-

    Kan lige se jer for mig.
    Her går det også højt, når hans cd spiller.
    Jeg håber også der ligger en billet til mig under træet.

    Knus Susi

    SvarSlet
  13. Mums...de så veldig gode ute, og tusen takk for oppskrift...kos deg i denne koselige førjulstiden og nyt at det snart er jul.....God Jul!

    SvarSlet
  14. Rasmus har virkelig nogle sange, der fanger èn - ham hører jeg absolut gerne på!
    Lige nu går den dog i min Absolute Christmas CD, og jingle jingle in hele huset hehe:-)

    KNUS Pia

    SvarSlet

Tak fordi du kiggede forbi.

Ha´en fortsat dejlig dag ...

Knus Susi

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.