fredag den 19. august 2011

Hjemmebagt Franskbrød.

Igår eftermiddags fik jeg lyst til at prøve noget, jeg havde gået og tænkt på et stykke tid.
Jeg ville bage et alm. franskbrød på samme måde, som "Verdens nemmeste brød"
Så jeg lavede en dobbelt portion dej, som blev til hele tre brød.
To alm. brød i Greengate´s lækre brødforme ( kan købes hos Gabrielle.dk til 149 kr) og et brød bagt i Tupperware´s Ultra pro fad med låg.
De blev allesammen super gode.
Og det jeg bagte i Tupperware´s Ultra Pro, blev bare endnu mere lækkert, med den mest sprøde skorpe.
Så det kan jeg kun anbefale.

Opskriften jeg brugte på Franskbrødene får i lige her!

( Passer til 3 brød)

100 gr smør eller bagemargarine
12 dl mælk
100 gr gær
4 tsk salt
4 tsk sukker
ca 2 kg Mel

1. smelt smørret/bagemargarinen i en gryde ved svag varme.
2. Hæld mælken i gryden og varm det op til det er lunkent ( ca 37grader)
3. Udrør gæren og tilsæt de øvrige indgredienser.
4. Ælt dejen til den er ensartet og smidig.
5.Lad den hæve tildækket et lunt sted i 30 min.
6. Slå dejen sammen og smør to forme og drys formen med lidt mel.
7. Lad det hæve i 30-40 min
8. Snit brødene og pensel med vand, mælk eller æg og drys med det du kan li.
9. Sæt brødene i en 250 grader forvarmet ovn og skrue straks ned på 220 grader ( varmluft 200 grader)
8. Det dej der skal bruges i Gryden, stegesoen eller hvis du har en Tupperware Ultra Pro skal ikke hæve.
    Men i fadet, som du har varmet op i ovnen på 250 grader.
    Hæld lidt mel i bunden af fadet og lidt oven på brødet.
    Bag det med låg i 20 min ved 250 grader.
    Tag låget af og bag det yderligere i 10 min.
    Lad brødet hvile i 15-20 min før det serveres.

Det så brødet der er bagt i Tupperware´s Ultra Pro




6 kommentarer:

  1. Mmmmm - det ser fantastisk ud - har selv prøvet. Tak for opskriften

    x
    Margit
    Creative Tail

    SvarSlet
  2. Nøj det ser lækkert ud :0)

    SvarSlet
  3. Mums det ser lækkert ud.. Tak for opskriften:)
    God weekend.
    Kh. Mette

    SvarSlet
  4. De ser virkelig lækre ud. Er det nødvendigt at bruge brødforme? Jeg har nemlig ikke nogen..

    SvarSlet
  5. Hej Helena.

    Nej! da du kan sagtens bage dem uden forme.

    Knus Susi

    SvarSlet
  6. Ihh Susi, det ser da for lækkert ud. Har engang investeret i sådan en Tupperware Ultra Pro, har blot brugt den én gang med en kylling + 100vis af grøntsager i (hvilket blev fantastisk), men får den bare ikke brugt.. Så dette brød skal helt sikkert prøves, til eftermiddagskaffen i dag :)
    Tak for opskriften!
    Smil fra Pia

    SvarSlet

Tak fordi du kiggede forbi.

Ha´en fortsat dejlig dag ...

Knus Susi

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.