onsdag den 14. marts 2012

Foccacia Med Olivenolie

Det fik jeg bagt til vores pastasalat igår aften og det smager himmelskønt.
En opskrift som jeg fandt i et gammelt Bolig Og Liv, der er altid så mange lækre opskrifter.

Det er også super til Tapas med Savillas lækre pesto, som i finder opskriften på lige Her!

I får lige opskriften på Foccaciabrødet, det må i altså prøve!!!

Foccacia Med Olivenolie


25 gr gær
3½ dl vand
200 gr durummel
350 gr hvedemel
½ dl god olivenolie
Flagesalt eller groft salt og olivenolie til pensling
Og hvis man er til oliven eller soltørret tomater, så smager det skønt at putte på.


1) Rør gæren ud i vandet


2) Hæld durummel og hvedemel i en skål sammen med saltet og tilsæt               
    væsken.


3) Rør indtil dejen slipper fadet.


4) Tilsæt olivenolien og rør dejen godt sammen.


5) Er den for klistret tilsættes lidt mere mel.


6) Læg dejen på et meldrysset bord og ælt godt igennem i 10 min.


7) Dejen skal være lidt fugtig, så brug endelig ikke for meget mel.


8) Læg dejen tilbage i skålen og lad den hæve tildækket i 30 min.


9) Læg dejen ud på et meldrysset bord, del den i to stykker og
    og form to runde brød.


10) Klap brødene flad eller brug en kagerulle, til de er ca 25 cm 
      i diameter.


11) Læg brødende på en bageplade beklædt med bagepapir.


12) Pensel med olivenolie, dæk med film og lad dem hæve
       i 30 min.


13) Fjern filmen og lav små fordybninger med fingrene.


14) Pensel med olie, dæk igen med film og lad dem hæve i 2 timer.


15) Drys med havsalt/ groft salt og dryp med olie og pynt evt, med    
      oliven, tomater eller andet du kan lide.
  
16) Bag brødene i en forvarmet ovn på 225 grader i ca 20 min.


Velbekommen!!!


P.s 


Vil lige tilføje, at jeg lavede dobbelt portion og lagde den ene halvdel i køleskabet med film om og hertil formiddag bagte jeg to mere, de blev meget bedre, ikke så flade som dem jeg bagte igår.
Så det er jo en dejlig ting, så kan man altid lave dejen dagen før, man skal bruge det.








7 kommentarer:

  1. Mmh, det ser spændende ud og er hermed bogmærket! :)

    SvarSlet
  2. uhmm hvor dejligt - tak for opskriften du,
    x
    margit
    Creativ Tail

    SvarSlet
  3. Namme-namme-nam...! Foccacia er altid super lækkert. Må prøve opskriften en dag jeg ikke lige har købt/bagt brød!

    God dag, Susi... *knus*

    SvarSlet
  4. Hmmmm tak den opskrift må jeg prøve senere hen. :-)

    Vil blot sige at kopper er kommet godt frem. Tak for en god handel. Har netop også sat en søge annonce på. :-)

    Ha´en fin dag

    Knus Birgitte

    SvarSlet
  5. Det kunne jeg godt spise et stykke af nu ser godt nok lækkert ud Susi,:-)

    Knus til dig fra mig

    SvarSlet

Tak fordi du kiggede forbi.

Ha´en fortsat dejlig dag ...

Knus Susi

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.