mandag den 29. november 2010

Opskrifter.

Her har i opskrifterne, som lovet.
Håber i kan lide dem.
Herhjemme er de helt klart blevet modtaget med kyshånd.

Vaniljekranse
Ca. 80 stk.

175 gr smør
3 dl mel
1 dl kartoffelmel
1½ dl sukker
50 gr smuttede finthakkede mandler
1 vaniljestang
1 æg

Smuldre smør,mel og kartoffelmel sammen.
Tilsæt æg, finthakkede mandler og kornene fra vaniljestangen.
Ælt dejen godt og stil den koldt ( min 2 timer).
Kør dejen gennem en kødhakkemaskine forsynet med en stjerne forsatsplade.
Form til kranse og bag kagerne i en forvarmet oven ved 180 grader i 5-8 min til de er lysebrune.
Hvis ikke du har en kødhakkemaskine, kan du trille dejen ud i lange pølser i stedet og forme dem til kranse.
De smager med garanti lige så godt som de stjerneformede, men er bare knap så stor en fryd for øjet.

Småkager med chokolade
ca. 50 stk

Samme dej som til vaniljekranse.
100 gr. hakket hasselnødder
200 gr smelte chokolade lys eller mørk.

Her skal dejen trilles ud i lange pølser og skæres i stykker på ca 5-6 cm.
Så trykkes de lidt flade og vendes i hakket hasselnødder.
Og når de er helt afkølet dyppes de i smeltet chokolade ( lys eller mørk).
Derefter sættes de et køligt sted til chokoladen er stivnet.
Så er de klar til kagedåsen.

Brune Kager.

1 dl sukker
knap 1 dl mørk sirup
150 gr smør
2 tsk kanel
1 tsk ingefær
½ tsk kardemomme
½ tsk nelliker
lidt reven muskatnød
50 gr smuttede grofthakkede mandler.
6½ dl ( 325 gr) mel
1½ tsk natron

Kog sukker og sirup og lad det køle lidt.
Rør smørret i og lad blandingen blive helt kold.
Tilsæt krydderierne, de smuttede, grofthakkede mandler samt melet blandet med natron og ælt dejen godt sammen.
Form dejen i runde stænger a´3-4 cm i diameter.
Læg stænger koldt et par timer.
Skær stængerne i tynde skiver 2-3 millimeter og læg dem på en bageplade beklædt med bagepapir.
Bag dem ved 200 grader i 5-7 minutter.
Lad kagerne køle lidt af, før de tages af pladen.
Opbevar kagerne i lufttætte glas eller dåser.

Dejstængerne kan sagtens holde sig  cirka 14 dage i køleskabet, og tåler også at blive frosset ned.
Hvis man ønsker de skal holde sig endnu længere.
Hvis du mangler en værtinde gave er et par ruller dej en super god ide.

Men pas nu på nisserne ikke spiser alle småkagerne.


5 kommentarer:

  1. Tak for opskrifter, der vil helt klart være mange småkagespisende nisser her i huset!

    Du må have en god uge!

    Helle

    SvarSlet
  2. Vaniljekranser og brune kager er noe som jeg kun får når vi er hos svigermor og mannen bare elsker disse kakene. Han er dansk:-)

    Ha en god dag

    Klem Agnes

    SvarSlet
  3. Hej Susi

    JEg følger gerne din spændende blog med glæde - Men jeg havde nær fået kaffen galt i halsen her da jeg læste din opskrift på Vanillekransene!!! Og jeg må vide hvorfor du putter kartoffelmel i dem - Det er da en skam og ødelægger de ellers så lækre kager af hvis de skal fyldes med det. men jeg ser det mange steder i opskrifter - Dog har jeg aldrif selv brugt det og kan ikke finde på det heller.
    Fortsat god Mandag aften
    Flot blog du har.. ;o)

    Hilsen Lone

    SvarSlet
  4. Hej Lone.
    Jeg bruger det for at de ikke skal falde helt sammen.
    Sidste år undlod jeg kartoffelmelet, men så klaskede de helt sammen, og så var det fuldstændig lige meget, om man havde brugt lang tid på at køre dem igennem kødhakkemaskinen.
    Der var intet mønster.
    Syntes også de bliver mere sprøde, det kan vi godt lide.
    Men det er jo smag og behag.
    Også god aften til dig.
    Knus Susi

    SvarSlet
  5. Hej..
    Tusind tak for de gode opskrifter..
    Vil glæde mig til at prøve dem.. og hvis dine maileg nisser elsker dem, så gør mine det sikkert også :-)
    Hilsen Berit

    SvarSlet

Tak fordi du kiggede forbi.

Ha´en fortsat dejlig dag ...

Knus Susi

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.