lørdag den 6. april 2013

Sådan maler i med vægmaling/ farveprøver...

I sidste weekend købte jeg en gammel brun lakeret taburet hos Mølvadgaard i  Aars, som jeg ville male i den skønne mintgrønne farve, som er meget in her til sommer.

Så her vil jeg vise jer , hvordan jeg maler med vægmaling/ farveprøver fra start til slut....


1) Først startet jeg med at vaske møblet grundigt af med grundrens og slutter af med rent vand.

2) Når det er helt tørst, slibes det godt i bund og aftørre med en tør klud.

3) Så får det 2-3 lag knastelak ( bruger Jotun´s knastelak ) hvis det er nødvendigt og 2 gange spærregrunder fra ( Hjem & Fix)
Det er super godt og koster 1/4 del af hvad det koster andre steder...

3) Så får det lige 1 gang hvid vægmaling ( helst så lille en glans som muligt, så er det nemmere at slibe)  Bruger selv mest glans 5 eller som skrevet en farveprøve fra maleren ( XXL - Byg er billigst til 25 kr for en farveprøve )

4) Så får den 2-3 lag af den ønskede farve, alt efter hvordan man vil have det skal dække...
( Du kan male med ½-1 time´s mellemrum, da det tørre hurtigt)

5) Når det har tørret et par timer, sliber du møblet med Sandpapir korn 120, så kan du, hvis du har lyst, slibe møblet så det får lidt naturligt slid, som jeg har gjort her.
Du slutter af med at slibe med en fin blød slibeklods, så møblet føles lige så glat som en barnenumse.

5) Vil du have det skal se rigtig gammelt ud, kan du gnide det med antiqvoks.

6)  Hvis ikke du vil give det voks, slutter du af med at  lakere det 2 gange med en vandbaseret ultramat lak ( Jeg bruger Junkers, den er super god og gulner ikke)...

Ønsker i en malet skabelon på møblet, har Rosen-lund.dk en fin instruktion på hvordan man gør fra trin til trin i kan se den Her!

Hvis i ønsker en skabelon på møbler, skal den på inden i lakere...

Håber i kan bruge vejledningen, det er en god og billig måde at male på...

Hvis i har lyst kan i se flere flotte billeder af min nye taburet på min blog " Sommerhusliv Hele Året"


Her er den blevet vasket af og slebet og klar til grunder.


Så har den fået 2 gange grunder

Her er den malet færdig med en farveprøve og skal nu slibes, så møblet ser gammelt ud...


Jeg ønskede en skabelon på taburetten, så den kommer på efter jeg har slebet.

Bruger en blød spartel, så jeg er sikker på det bliver pænt.



Så dupper jeg altid selv  1 gang med farve som møblet har fået, inden den duppes med den hvide, så er jeg sikker på det bliver rigtig godt...

Jeg dupper og slutter af med at køre vandret, så teksten ikke bliver nupret og se på.

Så sliber jeg lidt oven på skabelonen med den bløde slibeklods, så den ser lidt slidt ud..


Slutter af med klar ultramatlak og så er taburetten færdig...





9 kommentarer:

  1. Tak for en fin og god vejledning.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var så lidet søde Camilla, så det bare igang :-)))

      Ha´en dejlig Søndag

      Knus Susi

      Slet
  2. Tak fordi du gir dig tid til at lave en så fin instruktion til alle os,der ikke har prøvet at male med farveprøver før !! Det bliver altså godt nok et noget flottere resultat,end med alm.maling. Der er også tit for meget glans i ! Det vil jeg prøve <3
    Kan du ha en dejlig weekend :-)
    Knus Jane

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var så lidet Jane, er sikker på du vil syntes det er meget nemmere end med oliemaling...

      Ha´en dejlig Søndag

      Knus Susi

      Slet
  3. Tusind tak for den fine vejledning <3
    Det er dejligt at få det beskrevet og vist på billeder. :)

    Ha' en fortsat god week-end.
    Knus Birgitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var da så lidt, håber du kan bruge den søde .

      Ha´en dejlig Søndag

      Knus Susi

      Slet
  4. Super ... du er en knag til at finde fine sager ;0)
    Husk endelig på mig hvis du ser et kvadratisk bord 70/80 cm ;0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Merete

      Det kan du tro, skal nok holde øje :-)

      Knus Susi

      Slet
  5. Tusind tak for fine billeder og sikke en instruktion!
    Så sødt af dig!! Vil straks kigge indenfor hos Rosen-lund.

    kram fra Anne-Marie

    SvarSlet

Tak fordi du kiggede forbi.

Ha´en fortsat dejlig dag ...

Knus Susi

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.