mandag den 13. august 2012

Smukke Hortensiaer

Endelig kunne jeg plukke de sarte lyserøde Hortensia fra min have.

Fik en aflægger fra min veninde, som har de smukkeste lyserøde Hortensiaer i sin have og tro mig den blev lyserød her i min have, troede ikke det kunne lade sig gøre.

Har i flere år ikke kunne finde ud af hvorfor mine Hortensiaer ikke kan blive i den sart lyserøde farve, som min veninde´s er.

Spørg hende hvergang jeg er hjemme hos hende, men hun siger bare hun giver dem 
Hornum gødning.

Det har jeg så også gjort, men de bliver stadig pink eller lilla...

Er der nogen af jer derude, der har nogen gode råd til, hvad jeg skal gør for at få dem i den sart lyserøde farve.

Har søgt på nettet og har også fundet mange steder, hvor man kan læse om Hortensiaen, men jeg er altså ikke så god til det med blomster i min have.

Fandt bla. denne side Her 

Håber den kan hjælpe mig på vej, ellers vil jeg blive så glad for nogen gode råd fra jer!!

Har lige købt to lyserøde Hortensiaer til haven og jeg håber så meget, de bliver ved med at være i den farve.

Ønsker jer alle en skøn uge...











13 kommentarer:

  1. Hej Susi

    Farven på hortensia afhænger af ph-værdien i jorden. Den blå farve kommer i alm. jord, mens de lyserøde kommer, når du planter i spagnum. Det er samme blomst. Vi skifter nogle gange "farve", når vi omplanter dem, der står i krukker.

    KH Susanne

    SvarSlet
  2. Eeeeelsker hortensia :o)
    Som regel har man det modsatte problem i haven. At de ikke bliver ved med at være blå/lilla.
    Nogen fif har jeg ikke. Mine står i surbundsbed og er lige lyserøde hvert år - de får alm surbundsgødning (når jeg husker det) sammen med rododendron.
    Pøj pøj med dem og ha en dejlig solskinsdag.
    Kh Lise

    SvarSlet
  3. Hortensia er en surbundsplante, som man plejer at plante i surbundsspagnum.
    Det er for at holde den blå farve.
    I sur jord frigives aluminium som farver blomsten blå.
    I let sur, neutral og basisk jord bliver blomsterne
    mere og mere røde, rosa eller næsten hvide.
    Så jeg vil foreslå, at du giver din hortensia lidt kalk et par gange om året
    for at holde jorden passende.

    knus Vibeke

    SvarSlet
  4. Hej Susi :)
    Jeg har ingen problemer med at bevare hortensiaer i den lyserøde farve :) Jeg lader dem blive i den jord de er købt i.
    Der er jo rigtig mange som er vilde med de lyseblå blomster, også mig for et par år siden. Dem plantede jeg i mit surbundsbed og de var blå igen og igen. Så des surere jorden er, des mere blå blomster for man.. :)
    Men der er altså også nogle sorter der skifter meget farve- Prøv at spørge hvad din nabo's sort på hortensiaen er.. Måske hjælper det også lidt på vej :)
    Håber at den forbliver lyserød :)
    Knus Tina

    SvarSlet
  5. Hvis dine Hortensia'er står i sur jord, bliver de blå – jo mere sur jorden er, jo mere blå. Står de i basisk, bliver de lyserøde, jo mere basisk jo mere lyserød ;-)

    SvarSlet
  6. Kære Susi

    Jeg er ret så pjattet med hortensiaer, og har gode erfaringer med nogle af typerne fra Endless Summer kollektionen. Én af de gode ting ved dem er, at de blomstrer på både samme års- og sidste års skud, så vinteren kan ikke gøre kål af dem :-) Ellers handler det som beskrevet oven for om, at sørge for at jorden er på den rigtige side af 7. Med andre ord vil en smule kalk gøre underværker for det lyserøde.

    SvarSlet
  7. PS: Jeg har på fornemmelsen, at du vil kunne lide den sort som hedder Ayesha.

    SvarSlet
  8. Hej Susie,
    Dine Hydrangeas er smukke! Bare smukke ting :-)))
    Fantastiske billeder!

    Knus, Birgit

    SvarSlet
  9. Hej Allesammen

    Tusind Tak for alle de gode råd, nu vil jeg gøre endnu en indsats til at mine Hortensiaer forbliver lyserøde.

    Har lige fået en ny idag af en veninde og to fine krukker, som passer perfekt til de to jeg lige har købt, så nu skal det bare lykkes.

    Ønsker jer en dejlig aften

    Knus Susi

    SvarSlet
  10. Elsker Hortensiaer - de er bare så smukke! Desværre har jeg ikke selv haft stor held med dem og må købe nye hvert år! Dejlige billeder ;0) Knus Anne

    SvarSlet
  11. Så fine de var!!!!

    Klem :)

    SvarSlet
  12. Hej Anne

    Det da træls du skal købe nye hvert år.
    Er sikker på du sagtens kan få dem til at overleve.
    Dem jeg har i krukker sætter jeg i skuret og vander dem kun meget lidt.

    Men det lige det med farven, der er træls.
    Nu håber jeg jeg kan få dem lyserøde igen, med alle de gode råd, må jeg da kunne hitte ud af det:-)

    Hej Liljasandra

    Tak skal du have.

    Knus Susi

    SvarSlet
  13. Jeg har nøjagtig det samme problem, og i år har der slet ikke været blomst på dem??? Ved ikke lige hvad jeg gør forkert. Khus Anja

    SvarSlet

Tak fordi du kiggede forbi.

Ha´en fortsat dejlig dag ...

Knus Susi

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.