lørdag den 10. december 2011

December Hygge.

Her i formiddag har vi gået og hygget os.
Min kære husbond er gået igang med endnu et projekt, selvom han lige nu er igang i soveværelset.
Men jeg fik lige en ide, som jeg meget gerne vil have lavet inden Juleaften.
Imens han har målt op og gjort klar, har jeg trakteret i køkkenet...smiler...
Har bagt et lækkert brød og en gang boller.
Efter min egen opskrift, som jeg lavede efter, hvad jeg havde i skabene.

Det blev faktisk rigtig godt, det syntes mine drenge også.
Jeg bagte brødet på samme måde, som når jeg bager Verdens nemmeste brød.
Nemlig i Tupperware´s Ultra pro Fad i kan se det Her!
Ud af en portion fik jeg 12 store boller og et brød.

Susi´s Speltbrød/boller


100 gr gær.
8 del lunkent vand
500 gr creme fraiche 6%
4 tsk salt
1 tsk honning
150 gr havregryn
800 gr speltmel
500 gr hvedemel
2 spsk rapsolie.


1) Udrør gæren i det lunkne vand.
2) Tilsæt honning og raps olien
3) Tilsæt creme fraichen
4) Tilsæt salt, speltmelet og havregrynen.
5) Rør det rigtig godt sammen
6) Til sidst tilsætter du hvede melet lidt af gangen.
7) Dejen skal være klistret.

Fremgangs måden til Bollerne.


Sæt dejen til hævning i ½ time et lunt sted.
Rør dejen godt igennem med en slev eller fingerne.
Gør en bageplade klar med bagepapir.
Fugt hænderne med lunkent vand og tag form bollerne med hænderne, de behøver ikke at være så pæne.
Efterhæver i 20 min.
(Forvarm ovnen (ikke varmluft) på 250 grader.)
Pensel bollerne med æg og drys evt . med sesam frø
Bag dem ved 15-20 min

Fremgangs måden til Brødet.


Imens dejen hæver varmes fadet/ gryden op på 250 grader.( alm ovn)
Efter dejen har hævet i ½ time.
Røres det godt igennem.
Fadet eller gryden drysses med mel.
Dejen formes til et brød i hænderne  og lægges i den varme gryde.
Drysses med speltmel.
Bages ved 250 grader i 30 min.


Imens brødet bagte, lavede jeg lige et par glas af vores uundværlige Akacie honning med nødder.
Den er super lækker sammen med en god brieost.



Akacie honning med nødder.


Varm ovnene op til 200 grader.

Læg hasselnødderne i et fad og sæt dem i ovnen i 10 min.
Rør i dem engang imellem.
Tag dem ud af ovnen og hæld dem på et rent viskestykke.
Rul nødderne imod hinanden, så det meste af skallen kommer af.
Lad nødderne køle af.
På samme måde rister du mandlerne.
De beholder bare skallen på.
Bland nødderne sammen i en skål.
Fyld dine glas med nødderne næsten til kanten og hæld så akacie honningen over.
Så kan du evt. pynte glasset, som jeg har gjort.
Er rigtig sød som værtindegave...

Til brødet serverede jeg en lækker brieost m. blåbær samt min yngling Del Mastro Chili marmelade fra Salling.
Chilimarmeladen er Italiensk og smager himmelsk.
Hvis det lige er noget,der kan friste så kig ind Her!
Er sikker på det vil bringe lykke på Julbordet sammen med osten:-)



















9 kommentarer:

  1. Hej Susi.
    Selvom aftensmaden stadig ligger i min mave, bliver jeg helt lækkersulten af dit skønne bagværk.
    Tak for flere opskrifter, altid brugbart ;)
    Forsat dejlig aften!

    SvarSlet
  2. Hej Ditte.

    Dejligt du kan bruge mine opskrifter.
    Håber du er blevet frisk igen.

    Knus Susi

    SvarSlet
  3. Hej Susi.
    Tusind tak for en super lækker blog, dine skønne billeder, gode ideer og dejlige opskrifter, synes det er så dejligt at du vil dele det med alle os andre. Jeg skal helst lige forbi din blog hver dag og glæder mig og nyder den :-) og for øvrigt er den ikke blevet mindre skøn, efter den er blevet "julet"
    God søndag og varme hilsner fra Anna Marie

    SvarSlet
  4. For hunne det ser lækkert ud! Jeg ligger dog stadig langflad med influenza, men når kræfterne engang kommer igen, så skal de der boller, honningen og det der syltetøj bare prøves! :) fortsat rigtig god aften Susi,

    Knus Pia

    SvarSlet
  5. Uhm det ser godt ud alt sammen :)

    SvarSlet
  6. Hej Susi,

    tak for den opskrift. Det lyder meget godt. Jeg kan også godt li´din nye header.

    Har en god og hyggelig 3. advent.

    Kærlig hilsen

    Amalie

    SvarSlet
  7. Anne Marie.

    Jeg bliver så glad, når jeg læser du er glad for min blog.
    Syntes bare det er dejligt, når jeg kan dele ud af mine ideer.
    Ja! nu er bloggen endelig blevet lidt julet.
    Det tog lidt tid.
    Men den har drillet mig i et stykke tid.
    Har svært ved at redigere på bloggen.
    Det er så træls, når det driller.

    Tak for dine søde ord.

    Pia-

    Det da træls du bliver ved med at være syg.
    Håber snart du er ovenpå igen:-)

    Solvejfire-

    Det smager himmelsk:-)

    Amalie-


    Det var så lidt:-)

    Ha´en dejlig Advent Søndag.

    Knus Susi

    SvarSlet
  8. Lækre opskrifter!
    Får helt lyst til at bage, men... Jeg synes ikke det er så lækkert at stå med bagværk, når der hostes og snottes på livet løs. Så... jeg vender tilbage til opskrifterne, når jeg atter er bageklar.
    God 3. Søndag i Advent :-)
    *knus*

    SvarSlet
  9. Hej Lisbeth.

    Det da træls du bliver ved med at være snottet.
    Jeg er stadig heller ikke helt frisk, gå med feber og træthed hele tiden.
    Troede det var ved at blive bedre, havde det nogenlunde igår.
    Men idag skal jeg love for det kom retur.

    Håber snart du er frisk igen, så du kan bage mit brød.

    Ha´en dejlig dag:-)

    Knus Susi

    SvarSlet

Tak fordi du kiggede forbi.

Ha´en fortsat dejlig dag ...

Knus Susi

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.