søndag den 18. december 2011

Brændte Mandler

Så fik jeg også lige gang i de brændte mandler, som er blevet en fast tradition her i hjemmet.
Men denne gang prøvede jeg lige at gøre noget, som jeg ikke plejer.
Det blev de sandlig  ikke ringere af. ( de bliver mere knasende og sprøde).

Jeg satte dem lige i ovnen i 10 min på 200 grader.
Rørte lidt rundt i dem engang imellem.
Ellers gjorde jeg, som jeg plejer.

Opskriften får i her!

Brændte Mandler!

  250 gr mandler ( som jeg lige luner i ovnen ved 200 grader i 10 min)
  ½ dl vand
  125 gr sukker
  1 tsk vaniljesukker ( gerne hjemmelavet, se indlægget igår)


1) De varme mandler skylles i koldt vand og drypper af i en si.


2) Kom sukker, vaniljesukker, vand og mandlerne  på en pande og varm op,
    imens du rører med en spartel,    
    til det bliver tørt og brusende.


3) Hæld mandlerne over på et stykke bagepapir og skil dem hurtigt ad.


4) På den måde bliver mandlerne matte, hvis du vil have dem blanke,
    skal du skrue ned for varmen,
    til det hele bliver flydende igen, imens du konstant rører i dem.
    Også her skal de skilles ad, imens de er varme.
    Det er flot med blanke mandler,
    men det kan være svært at styre processen,
    og det kan ende med de bliver mere  "brændte" end godt er.


   Jeg laver dem altid matte, så er der mere knas i dem...

   God fornøjelse Husk!! at lave rigeligt, de forsvinder som regel hurtigt:-)





Må gerne printes ud...






13 kommentarer:

  1. Mums så godt ... Knus Karina

    SvarSlet
  2. Så gode de ser ut Susi :)
    Og så fine bilder du har tatt av dem.
    Ååååå hvor jeg fikk lyst til å smake på dem.
    Ønsker deg en fin søndag.
    Klem fra Tine

    SvarSlet
  3. einen schönen 4. advent!!! liebe grüße, angie

    SvarSlet
  4. Så fik du lige tænderne til at løbe i vand her, de ser lækre ud hjemmelavede!

    God søndag, kram
    Helle

    SvarSlet
  5. lækkersulten nu ? Ja da ;O)

    SvarSlet
  6. MUMS!...lækkert, men det har aldrig sådan helt lykkes for mig at lave disse skønne skabninger, så jeg køber dem på gaden ;-D
    En dejlig aften til jer KNUS

    SvarSlet
  7. Hej Tøser.

    Tak for de søde hilsner.
    I må altså prøve at lave dem, det er faktisk nemt, når først man er igang.
    Sidste år lavede jeg også hasselnødder med kanel på.
    De er også super lækre.


    Ha´en fortsat dejlig aften.

    Knus Susi

    SvarSlet
  8. Uhm de ser lækre ud, tak for opskriften... elsker brændte mandler.
    God advents aften til dig og dine.

    SvarSlet
  9. De ser gode ud - matte eller blanke er hip som hap for mig, bare de smager af jul :)

    SvarSlet
  10. Mmh, sieht das lecker aus!
    This little present-box is so cute...
    Have a nice week,
    Veridiana

    SvarSlet

Tak fordi du kiggede forbi.

Ha´en fortsat dejlig dag ...

Knus Susi

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.