tirsdag den 19. oktober 2010

Gulerodsboller med valnødder.

Fik sådan lyst til at bage nogen boller med gulerødder og valnødder.
Så jeg gik på nettet og søgte efter Isabella Smith´s opskrift.
Men havde ikke heldet med mig.
Så det endte med, at jeg selv fandt, hvad jeg havde i skabene og gik igang.
De blev faktisk super gode.
Og en rigtig nem opskrift, da man slet ikke skal ælte dejen.
Det er ind imellem hårdt, hvis man som jeg, har gigt i fingrene.
I får lige opskriften, hvis i skulle få lyst til at bage, her i efterårsferien.

Gulerodsboller med valnødder.

50 gram smør.
3 dl. mælk
1½ dl kærnemælk
2 æg
1 tsk honning
1 tsk groft salt
100 gram valnødder
3-4 gulerødder.
ca. 600 gram mel

Smelt smøret ved lav varme.
hæld derefter kærnemælk,mælk og honning i gryden.
Rør rundt og tag den af varmen, når den er håndvarm.
Hæld det i en skål og opløs gæren heri.
Tilsæt æg, revet gulerødder og de hakket valnødder.
Tilsæt melet lidt af gangen, når du har tilsat ca. det halve, tilsætter du saltet.
Der skal kun mel i, til dejen er lind.
Rør det rigtig godt sammen.
Sæt det til hævning et lunt sted, med et viskestykke over i 25 min.
Rør dejen godt igennem, så luften kommer ud.
Dejen er stadig meget klæg, så dyp hænderne i vand, hver gang du tager en klump dej og laver en bolle.
Så hænger dejen ikke så nemt i.
Bollerne blir lidt uformlige, men det er meningen.
Drys rundhåndet med hvedemel hen over bollerne, og sæt dem til hævning i 20 minutter.
Indstil ovnen på 200 grader ved varmluft.
Bag bollerne i ca 20-25 min eller til de er gyldne.


4 kommentarer:

  1. Jeg elsker gulerodsbrød/boller. Men nødderne må jeg undvære, dem kan jeg ikke så godt tåle.
    Mmmmmmmm de ser lækre ud Susi....:-o)

    Hej fra Lisbeth

    SvarSlet
  2. Jeg er til gengæld vild med nødderne.

    SvarSlet
  3. Uhmm - de ser lækre ud .... ;0)

    SvarSlet
  4. Hei! Jeg er på en liten runde hos mine følgere av Noe på Hjertet for å fortelle at jeg har flyttet fra blogspot til wordpress. Det medfølger at bloggen ikke vil bli oppdatert i blogglisten om du ikke gjør følgende: Slett bloggen fra listen og legg til www.joridkvam.com igjen i den ruten hvor det står 'legg til via nettadresse' :-) Da kommer siste poster opp!

    Håper du fortsatt vil være med å følge, om du gjør det legg igjen en liten kommentar i dette innlegget: http://www.joridkvam.com/?p=871 og vær med i trekningen av en liten oppmerksomhet for bryderiet :)

    Klem Jorid - Noe på Hjertet

    SvarSlet

Tak fordi du kiggede forbi.

Ha´en fortsat dejlig dag ...

Knus Susi

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.