søndag den 30. maj 2010

Søndag´s Menuén.

Her i Farsø har det regnet hele dagen, det er bare så trist et vejr.

Havde håbet på sol og varme, så vi kunne begynde at få ryddet ud i skuret og kælderen.
Der trænger bare til oprydning.
Men vi når det nok:-))

Så i stedet for har jeg forberedt aften´s maden i god tid.

Menuén står på Kylling med feta, focacciabrød m. soltørret tomater, krydret bagekartofler i ovnen,
hjemmelavet dressing samt en dejlig skål salat.

Sådan tilbereder du kyllingen.

Kyllingen fylder jeg med en blanding af (Herbe´s de provence, hvidløg, feta og lidt olivenolie, som røres godt sammen og puttes ind i kyllingen.

Så gnides kyllingen med lidt olie og krydres med salt, peber og paprika.
Steges på 180 grader i ca 5 kvarter ( kyllingen vejer 1400 gram).
Fyldet tages ud af kyllingen og serveres til retten, det smager himmelsk.

Min hjemmelavet dressing består af.

½ l creme fraiche 9 %
1 kvart fint hakket rød peber.
1 tsk paprika.
1 tsk. akaciehonning.
1 fed hvidløg.
1 tsk kethup.
1 tsk sød chilli.
smages til med salt.
Dressingen er også kanon til at dyppe sine kartofler i...

Focacciabrødet.
1 l vand.
25 gr. gær.
1 spsk groft salt.
1 spsk rapsolie eller olivenolie.
200 gr. durummel.
ca 1 kg hvedemel.
1 spsk raps eller olivenolie til pensling.
1 spsk groft salt.

Vandet koges og afkøler til 37 grader, hæld vandet i en stor skål og opløs gæren heri.
Tilsæt salt og olie og rør durummelet og dernæst hvedemelet i væsken, lidt af gangen.
Rør dejen længe...ca 10 min- indtil melet er brugt og dejen er klistret.
Stil dejen tildækket i ca. 45 min.
Rør i dejen igen med en ske, så dejen falder sammen, lad den hæve endnu engang i 45 min.
Stil ovnen på 250 grader.
Hæld dejen i en bradpande på ca 30x30 cm beklædt med bagepapir.
Tag lidt mel på fingrene, og stræk den så den fylder formen ud.
Lad dejen hæve tildækket imens ovnen blir varm.
Pensel med olie og prik huller i dejen, drys med groft salt og bag i ca. 25min.
( Man kan også udskifte salten med oliven, soltørret tomater, oregano eller hvad man har lyst til).





2 kommentarer:

  1. Mums det ser lækkert ud - Jeg elsker Kylling:0)

    SvarSlet
  2. Å lekkert=) Det må prøvest!! Ha en fortsatt fin kveld!
    Klem

    SvarSlet

Tak fordi du kiggede forbi.

Ha´en fortsat dejlig dag ...

Knus Susi

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.